Drama på GHG

På Gammel Hellerup Gymnasium kan eleverne vælge kreative fag som drama, musik og billedkunst. Vi har taget en snak med dramalærer René Christoffersen om hans egen interesse for faget, hvad eleverne lærer, og hvad han håber, de kan tage med sig videre. 

Af Rebecca Dahl Kokkegård 

René fandt ud af, at han ville være dramalærer i løbet af andet år på universitetet. Drama var ellers ikke noget, han selv havde forestillet sig at skulle arbejde med.

Så du havde ikke interesseret dig for drama før?

”Nej, jeg hader at stå på scenen,” siger han og tilføjer leende en kommentar om, hvor dårlige hans skuespillerevner er.

René sammenligner mere sig selv med en teaterinstruktør end en skuespiller:
”Hvis jeg er god til noget, så er det at få nogle ting sat i gang, så folk får nogle ideer til, hvad de skal gøre på scenen”. Og selvom drama måske kunne virke lidt fjernt fra hans hovedfag, dansk, synes han, at de to fag komplementerer hinanden rigtig godt: ”Mens dansk taler til hovedet, taler drama til kroppen,” siger han. ”Det er dejligt som lærer at skifte mellem noget, der er så forskelligt.”

Hvad laver I i timerne?

”Vi er ude på gulvet, og vi er hele tiden i bevægelse.” René sætter nogle længere øvelser i gang i løbet af timen, og eleverne løser dem aktivt i grupper. ”Man er hele tiden bevidst om, at man laver noget, til nogen der kigger på en. Ofte slutter de enkelte moduler nemlig med gruppernes iscenesættelser foran hele klassen.”

Der er også teoretisk stof til dem, der gerne vil fortsætte med skuespillerkarrieren, men René understreger, at drama bestemt ikke er nok til at gøre dig til en Leonardo DiCaprio.”Hvis man gerne vil være det, så skal man gå videre med det efter gymnasiet. Det er der flere elever, der gør,” fortæller han.

Hvad vil du gerne give videre til eleverne?

”Jeg kan godt lide at arbejde med de elever, der vælger drama og siger: Jeg har virkelig ikke lyst til at være skuespiller, for jeg føler mig ikke tilpas foran andre, men det vil jeg gerne lære”, forklarer René.

Han mener at drama kan hjælpe eleverne til at være mere trygge, når de eksempelvis holder oplæg, fordi det man lærer, sagtens kan bruges i andre sammenhænge. ”Eksempelvis hvis eleverne laver en mundtlig fremlæggelse i et hvilket som helst andet fag. Det kan give dem en tryghed ved, at der er 30 mennesker, der kigger på mig nu, og jeg kommer til at sige øh og bøh, men jeg overlever alligevel.”

René kan ikke huske nogen elever, der er sluttet med at have sceneskræk: ”Jeg snakker ofte med tidligere elever, der siger, at de har kunne bruge den erfaring senere hen.  Og den erfaring er det, dramaundervisningen kan tilbyde,” afslutter han.